zomaar - Reisverslag uit Cotonou, Benin van Ria - WaarBenJij.nu zomaar - Reisverslag uit Cotonou, Benin van Ria - WaarBenJij.nu

zomaar

Door: Ria

Blijf op de hoogte en volg Ria

29 September 2009 | Benin, Cotonou

Ondertussen is het al weer 2 dagen in de nieuwe week en weer veel ogen gedaan. Momenteel worden er op 3 kamers ogen gedaan 1 voor algehele narcose en 2 voor lokale verdovingen.
Zelf heb ik het idee dat er in totaal niet veel meer ogen gedaan worden dan verleden jaar met minder oogartsen, zal dat nog eens navragen aan het eind van mijn rit.
Wel is het zo dat er veel meer aan opleiding van de plaatselijke artsen gedaan wordt, dit was ook een vereiste van de regering om hier te mogen werken.
Een staar operatie ligt rond de 100 / 150 US dollar dat hangt van het ziekenhuis af. Het gevolg is dat de gemiddelde bewoner van Benin dat gewoon niet kan betalen, dat geldt ook voor andere ingrepen zoals liesbreuken enz. enz.
Zoals eerder gezegd zie je de mensen altijd werken. In de haven is er sowieso meer werk dan verder in het land.
Veel mensen van ver weg (Benin is 3x Nederland) proberen hier wat te verdienen om zo te kunnen overleven zij doen dat met hun zemidjans een brommertaxi.Zij racen echt dwars door de stad en niemand heeft een helm op.
Benin krijgt veel hulp van o.a. Nederland.
De nu zittende president (een weeskind) heeft zich hard gemaakt om het onderwijs toegankelijk te maken voor jongens en meisjes, het is dan ook bijna gratis.
Verder is er een grote inhaalslag bezig om het water en sanitair goed geregeld te krijgen volgens de millenium doelstellingen moet dat in 2011 gerealiseerd zijn.

Er is wel veel land en tuinbouw voor de locale handel van katoen, noten, cashewen pinda's, cacao,bonen, rijst en nog veel meer,' k vergeet bijna de ananas die is lekker !!!!!!!!

Dit was weer even wat van hier.

• 29 September 2009 - 19:12

Hilja:

Hoi Ria,

Hier heeft het bijna de hele dag geregend. Wat weer een prachtig verslag en mooie foto's.

Gr. Hilja

• 29 September 2009 - 20:32

Sietsche:

Ria,

We zijn weer terug van vakantie. Eindelijk tijd om je verslagen te lezen.
    Leuk dat je tijd hebt om de wal te verkennen.
    Geniet er van.

Mooie foto's !
    sterkte hoor!

• 30 September 2009 - 19:29

Janneke:

Knap wat die vrouwen op hun hoofd kunnen dragen. Heb het geprobeerd op bali, nou dat lukte mooi niet.De gezondheidszorg bij ons is toch wel heel goed geregeld in vergelijking met wat je daar ziet. Doe je best verder en blijf mooie foto's maken, gr. Janneke

• 30 September 2009 - 21:30

Rieneke Janssens:

Wat hartstikke leuk, jouw weblog!
    Jakob en ik hebben steeds samen gelezen.
    Die mensen krijgen die operatie bij Mercy ships gratis?
    Mooie fotoos!
    Gelukkig doet de leider daar veel voor onderwijs. De dokters worden beter opgeleid.
    Geweldig die structurele hulp.
    Goed van je dat je weer mee doet.!
    Groeten Rieneke, Rotterdam.

• 30 September 2009 - 23:23

Gre:

Lieve Ria
    Bedankt maar weer,wat een geweldig reiverslag en foto's.Dick is dik tevreden met zijn staaroperatie.hiep hoi,dat is weer klaar.Nu hebben we Nederland "op het oog"...
    groetjes en het allerbeste

• 03 Oktober 2009 - 13:10

Jaap & Nel:

We volgen regelmatig je reisverhalen en de foto's. Je humoristische manier van schrijven ontlokken bij ons een lach. Bewaar ook nog iets voor als we je weer spreken a.u.b !
    Groetjes;
    Jaap & Nel

• 17 Oktober 2009 - 08:36

Marrie:

hoi ria fijn om weer wat van je te lezen met mooie foto"s gr van mij