Ouidah - Reisverslag uit Cotonou, Benin van Ria - WaarBenJij.nu Ouidah - Reisverslag uit Cotonou, Benin van Ria - WaarBenJij.nu

Ouidah

Door: Ria

Blijf op de hoogte en volg Ria

11 Oktober 2009 | Benin, Cotonou

Gistermiddag zijn we met zijn drieen naar het slavenmuseum in Ouidah geweest, een chaufeur met auto via het schip geregeld, je weet dan dat je met minder problemen weer thuis komt. (Een taxi houd zich niet altijd aan de afspraken).

Nu we gingen op tijd weg, de weg in de stad was vreselijk rommelig,de zemidjans scheuren overal tussendoor en nemen de auto's ook weer voorrang, daartussen nog trucks en voetgangers. 'k heb geprobeerd dit te filmen maar net op dat moment was het weer rustiger.
De natuur buiten de stad was veel groener,er stonden ook veel mango bomen met zeer veel mango's welke helaas nog een maand nodig hadden om te rijpen
Na een uur rijden kwamen we aan in Oudah.

Daar gestopt bij een fort in dit geval was dit vroeger van de Portugesen geweest,daarbuiten was het Frans, verder waren er nog forten van andere landen die ook met de slavernij te maken hebben gehad.
Ook de Nederlanders zijn er flink betrokken bij geweest!.
Het was een groot veld met aan de rand gebouwen, daaromheen kanonnen met een diepe gracht waar vroeger krokodillen in zwommen, ontsnappen was eigenlijk niet mogelijk.
In de gebouwen waren nog de slavenkettingen, handelswaar en ruilhandel te zien.
Ook waren er veel tekeningen om alles duidelijk te maken.

Daarna hebben we de route genomen welke de slaven moesten lopen om naar de schepen te kunnen gaan, dat was voor hun ca 4 km lopen.
Bij de zee staat nu een zeer mooi monument een boog,dat was het point of no return.
De slaven werden in kleine bootjes naar de schepen gebracht, veel mensen prefereerden de dood boven alle ontberingen onderweg en sprongen in de zee.

Soms bij grote gebeurtenissen kon men vrij komen en werden de slaven vanaf 10 meter hoogte naar beneden gegooid, als men dan op de voeten terecht kwam was men vrij.

In het kort is dit klein stukje over een trieste gebeurtenis.
Er zijn genoeg boeken over te lezen, het is alleen nu zie je het voor je.

De terugreis verliep goed

• 11 Oktober 2009 - 16:43

Elles:

Hoi Ria,
    Leuk hoor al je verhalen, geniet er nog maar van.
    Groet uit Woerden op een regenachtige zondagmiddag.

• 11 Oktober 2009 - 22:28

Sietsche:

Ria,

Ik ben weer helemaal op de hoogte. De tijd schiet al weer op. Nog een paar dagen en je loopt weer in de winterjas.

Tot ziens,

• 12 Oktober 2009 - 14:09

Rieneke:

Als je nog eens een keertje gaat verhuizen kun je het zoo proberen, maar ik denk dat je dan binnen 5 min. een bekeuring hebt van de nederlandse politie!
    Mooie fotoos deze keer.
    Nog een paar dagen.
    Werk ze en een goeie terugreis toegewenst door ons.

• 12 Oktober 2009 - 16:03

Janneke:

Lekker zo'n dagje op stap, ook al is het onderwerp wat zwaar. Wat een mooi monument.Zie nu meer van het land dan de vorige keer?
    Groetjes Janneke