Voorspoedige reis - Reisverslag uit Cotonou, Benin van Ria - WaarBenJij.nu Voorspoedige reis - Reisverslag uit Cotonou, Benin van Ria - WaarBenJij.nu

Voorspoedige reis

Door: Ria

Blijf op de hoogte en volg Ria

19 September 2009 | Benin, Cotonou

Vrijdagmorgen op tijd met de trein naar Schiphol vertrokken en ingechecked, niet lang daarna kwamen Gera en Patricia er ook aan, dat zijn 2 collega's waar ik de vorige reis ook meegewerkt heb.
De reis naar Parijs ging voorspoedig een poos gewacht en met nog een uur vertraging in Cotunou om 20.15 uur aangekomen.
Dank zij de roem van Mercy Ships waren we zo door de douane enz.
Onze taxi stond al op ons te wachten en de rit naar het schip duurde maar ca 10 min. helaas in het donker.
Na het inschrijven een laat dinner genuttigd en daarna de hut opgezocht en de koffer uitgepakt.
Nog even zitten kletsen en daarna naar bed.

Na een heerlijke nachtrust en een lekker ontbijt waren we vrijgesteld van de rondleiding over het schip (omdat we nog "recent" hier waren) en konden naar buiten de stad verkennen.

In tegenstelling met Liberia kun je hier prima lopen niets geen gezeur en gebedel en ook voel je je heel niet onveilig!
De stad zag er heel niet arm uit en veel beter onderhouden dan in Liberia, je mag niet vergelijken natuurlijk maar het verschil is opvallend.
Later vertelde er een dat Cotunou een havenstad is met veel handel enz. Porto Nova is het regerings gedeelte zoals Den Haag in Nederland.
De kuststreek een klein gebied, heeft geen echte arnoede maar buiten dit gedeelte is dat wel het geval.
Je ziet heel veel brommertjes als taxi's rijden, vaak zijn het mensen vauit de arme dorpen die hier werk zoeken. Aan dure auto's hier geen gebrek.
Ook hebben we heel luxe, koffie op het terras van een hotel gedronken. Alles botst nog een beetje je verwacht eigenlijk meer ~armoe", de straten zien er ook goed uit kortom dit is anders.
We liepen verder door de buitenwijken, daar zag alles er wel armer uit .
Op de terugtocht kwamen we langs een dependance van Mercy Ships een fabriekshal waarin tenten staan opgesteld waar de ogenpoli in zit en er patienten kunnen blijven slapen als ze te ver wonen en voor controle moeten bliven. Ook wordt er les gegeven in taal en rekenen als men toch moet wachten.

Dit is het voor nu even, nu nog wat foto's zien te plaatsen

• 19 September 2009 - 21:27

Elles:

Hoi Ria,

Fijn dat je goed bent aangekomen.

Groettjes Elles

• 21 September 2009 - 06:55

Jolojowini:

Erg leuk om weer berich-ten van je te kunnen lezen.We hopen dat je een goede tijd hebt in Benin.
    Groeten uit Hilversum.

• 21 September 2009 - 07:35

Gre:

Bedankt voor je nieuws en foto`s geweldig!
    Goede start Liefs Dick /Gre

• 21 September 2009 - 09:13

Hilja:

Hallo Ria, Fijn dat alles zo goed gegaan is. Wat heb je alweer prachtige foto's vooral jouw samen met de drie meisjes. Een geluk dat jullie ook even naar buiten kunnen en iets van de omgeving kunnen bekijken zonder angstig te moeten zijn. En is het vnog gelukt bij de kapper, welk model heb je gekozen? Gr. Hilja

• 21 September 2009 - 15:11

Wout:

fijn dat het goed gaat,bedankt voor het bericht.

• 23 September 2009 - 10:34

Marrie:

bedankt voor bericht en nu wat veel foto s met verhaal succes groeten van mij