zaterdag 20 augustus - Reisverslag uit Freetown, Sierra Leone van Ria - WaarBenJij.nu zaterdag 20 augustus - Reisverslag uit Freetown, Sierra Leone van Ria - WaarBenJij.nu

zaterdag 20 augustus

Door: Ria

Blijf op de hoogte en volg Ria

20 Augustus 2011 | Sierra Leone, Freetown

Vandaag is de dag voor de klusjes, heb oproep dienst tot morgen en kan niet van het schip / dock af.

Hier wat aanvullingen van het vorige verslag.
De haven is behoorlijk groot en regelmatig komen er container en Ro-Ro schepen die je ook vaak in Benin en Liberia zag met name de Grimaldi Lines die heeft een lijndienst deze kant op.
Cruise schepen zie hier niet,ook niet zoveel "luxe" toeristen.
Er worden wel allerhande resorts gebouwd bij heel mooie stranden maar echt goed lopen doet het nog niet.
In de tijd dat de Africa Mercy hier ligt wordt er wel meer verdiend, wat er gebeurd als het schip weg is?????
Wel wordt er met klem benadrukt dat de mensen hier hun hun "oude" zakenrelaties absoluut niet moeten verwaarlozen omdat het schip er niet altijd ligt.

Wat is Noma?
Noma ontstaat bij jonge kinderen (1 - 6 jaar) die bovendien vaak extra verzwakt zijn als gevolg van een kinderziekte zoals de mazelen. Ook slechte mondhygiëne speelt een grote rol in het ontstaan van noma.

Noma (cancrum oris) is een zeer ernstige infectie, die begint aan de binnenzijde van de mond. De infectie is snel en hevig, zodat na enkele dagen weefselversterf optreedt in het aangezicht, waarbij de weke delen van het gelaat lippen, neus, wangen verloren kunnen gaan. Vaak ook worden botdelen van de neus, boven- of onderkaak mee aangetast en verwoest. Zonder behandeling verloopt de aandoening in 90% van de gevallen dodelijk. Noma verminkt het gezicht in een dusdanige mate dat de kinderen die overleven meestal allerlei voedingsproblemen houden. Vaak ook raken deze kinderen vanwege hun verminkte uiterlijk in een groot sociaal isolement.

Het uiterlijk is door een operatie weer te verbeteren.

Door in het begin tijdig medicijnen te geven kan de infectie bestreden worden maar wie betaald de medicijnen ALS het er al is?

Zo zijn er allerlei verhalen.

Gisteren bij een zeer uitgebreide gespleten gehemelte gestaan.
Het kindje was nu 4 maand geleden geboren met een "hazenlip" en moest dood omdat het verminkt was, (boze geesten).
Het kindje werd in de bush gelegd om te overlijden maar oma ging 's nachts naar haar toe en probeerde eten te geven.
Toen ze hoorde dat de Africa Mercy er was zijn moeder en oma naar het schip gegaan.
Volkomen uitgehongerd kreeg het kindje een voedingsprogramma en kon het gisteren na 3 maanden worden geholpen.
Oma is ondertussen naar huis om het dorpje te vertellen dat er geen kwade geesten waren en het kindje er normaal uitziet en dus kan blijven leven. Moeder is ook zeer gemotiveerd.

Misschien is het na dit gelezen te hebben te begrijpen dat ik inderdaad hoe triest de reden ook is (geen gezondheids zorg aan de basis) met veel plezier mijn werk doe.
Het is maar een druppeltje op de gloeiende plaat en de wereld kun je er niet mee veranderen.

• 20 Augustus 2011 - 16:35

Wija:

Hoi Ria,
    wat een verhalen... en ook hoe nuttig dus dat jullie schip daar ligt. hopelijk heeft het kindje met inmiddels herstelde hazelip nu een goede toekomst voor zich.
    groet
    wija

• 21 Augustus 2011 - 00:20

Hilja:

Hallo Ria,

Zoals altijd je verslag met aandacht gelezen. Wat een prachtige foto's heb je weer gemaakt vooral de strandfoto vind ik geweldig. Ria geniet nog van de dagen dat je in Sierra Leone bent.

Gr. Hilja

• 23 Augustus 2011 - 06:39

Patricia:

Hallo Ria,

Wat een moooi stuk heb je weer geschreven. Prachtig werk! Geweldig om mee te mogen werken aan het geven van hoop en genezing! Ik zie dat het eind al weer inzicht is, dat gaat snel! Ik wens je nog een paar goede dagen toe en natuurlijk een veilige reis terug naar huis. Liefs van Patricia.

• 23 Augustus 2011 - 15:34

Ali:

Fijn dat je ons zo op de hoogte houdt!
    Je doet daar prachtig werk.Ik kan me
    voorstellen dat het je voldoening geeft.
    En nu kom je al gauw weer terug ook.
    wat vliegen die weken toch voorbij.
    Sterkte voor de laatste dagen.

Hier is alles goed gelukkig.
    En een goede terugreis straks.

• 24 Augustus 2011 - 19:25

Janneke:

Hey Ria, wat een vreselijk aandoening dat Noma. Bah! Gelukkig kunnen jullie en doen jullie daar iets mee.
    Dat verhaal van dat kindje kunnen wij ons hier toch echt niet voorstellen. Gelukkig oma ook niet. Hoop dat het nu toch een goed leven kan hebben. Ik kan me voorstellen dat je je werk daar met een heel ander gevoel doet dan hier. Misschien ben je al onderweg of thuis als je dit leest. Dan welkom thuis en ik zie je wel weer,

Groetjes Janneke